קרן גוש עציון

‫מרכז המבקרים בגוש עציון‬‬‬

מרכז מבקרים – גוש עציון

‫"מרכז המבקרים – גוש עציון" שבקיבוץ כפר עציון הוא יד זיכרון לגברים ולנשים הגיבורים אשר חרפו נפשם על הגנת הקהילות של גוש עציון, במיקומו האסטרטגי בין ירושלים לחברון, במהלך מלחמת העצמאות. אתר חשוב זה הוכרז לאחרונה כאתר מורשת לאומית בידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ובמלאות מאה שנה לתנועה הקיבוצית יעבור בקרוב תהליך חידוש הכולל שינויים נרחבים. המוזיאון הנוכחי ישנה את פניו ויהיה למרכז מבקרים מודרני, מתוחכם ואינטראקטיבי, אשר ישמר את סיפורו של גוש עציון למען הדורות שיבואו. הקרן הקיימת לישראל (JNF) השיקה קמפיין מיוחד לתמיכה בהחייאת המוזיאון, בהצטרפה לקבוצת שותפים הכוללת את ממשלת ישראל, משרד התיירות, קרן גוש עציון, המועצה האזורית גוש עציון, רשות התיירות גוש עציון וקרן בני עציון.

היסטוריה

‫ב-1947 היו ירושלים והאזורים היהודיים בסביבותיה נתונים למצור ולהתקפות בתגובה להחלטת האומות המאוחדות לחלוקת ארץ ישראל. גוש עציון, בהיותו בלם קריטי נגד תקיפת ירושלים מדרום, לא פונה מיד. עם התעצמות הלחימה, פונו מהגוש הילדים ורוב הנשים, אך יתר תושבי הגוש נשארו להגן על ביתם עם ארגון ההגנה והפלמ"ח.

‫למרות מספרם הזעום, הצליחו הלוחמים למנוע את פלישת צבאות ערב לגוש במשך ששה חודשים, עד לכניעתם יום אחד לפני שדוד בן גוריון הכריז על עצמאות ישראל. קרוב ל-250 איש נהרגו בהתקפה האחרונה על גוש עציון ומאות נלקחו בשבי לעבר הירדן. בהספידו את הגברים והנשים של גוש עציון הצהיר בן גוריון: "איני יודע מערכה יותר מפוארת, טראגית והרואית בכל מלחמות הגבורה של צבא הגנה לישראל מהמערכה בגוש עציון…אם קיימת ירושלים יהודית…אזי התודה הראשונה נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון". תשע עשרה שנים לאחר מכן חזרו הביתה בני עציון, ילדיהם של מי שלחמו ונפלו על הגנת הגוש, להקים מחדש את ביתם וליצור יד לזכרם בנקודה שבה נפלו הוריהם בהתקפה האחרונה.

 

המוזיאון החדש

‫המוזיאון החדש יחולק לשלושה מדורים. במדור הראשון יפעלו תחנות אישיות אינטראקטיביות, ובהן יאזינו המבקרים לסיפורים אישיים על אודות המייסדים והמגנים של גוש עציון, וילמדו על המאורעות המכריעים שהביאו לכניעתם.

במדור השני – דרך תעלות הקשר ששימשו בעת המלחמה ייכנסו המבקרים לאודיטוריום ויצפו בסרט המבוסס על מכתבים שכתבו לוחמים שנשארו בגוש עציון אל משפחותיהם אשר פונו לירושלים. משם יונחו המבקרים אל תוך הבונקר שבו הסתתרו המגנים, ובו יצפו בסרט על שיבתם של הילדים לגוש עציון בשנת 1967.

במדור השלישי תוקם תערוכה על גוש עציון במאה ה-21 ויוצגו בה הישגים מודרניים של האזור הממחישים את מחויבות התושבים לאדמתם. במדור זה יפעל גם בית קפה וחנות מתנות ובה מוצרים מתוצרת מקומית.

‫תוספת ייחודית במרכז המבקרים תהיה אולם המוקדש לזכרו של סמל אוריאל פרץ ליבראנט ז"ל, מפקד טנק תושב גוש עציון שנפל בתמרון ברמת הגולן באוגוסט 2009. הוריו של אוריאל, ג'וני ואהרן ליבראנט, וחבריו קיבלו על עצמם את לממן את עלות בניית האולם בסך 250,000 דולר. האולם יהיה מוזיאון זוטא בפני עצמו, ויספר את סיפור הקשר העתיק של העם היהודי לאזור גוש עציון.

העבודות החלו אך טרם הסתיימו, הנכם מוזמנים לקחת חלק במפעל ציוני מרהיב זה באמצעות תרומת אחד הפרמטרים המוצעים בטבלת התקציב.

פריט פרטים עלות (בשקלים)
אפשרויות להנצחה עלויות בש"ח
בניין 3,800,000
אולם רב תכליתי ,אינטראקטיב-תוכנה, מחשבים, צגים, כסאות 1,140,000
אודיטוריום מרכזי 1,140,000
אולם אחרון – "גוש עציון היום" נתרם
אולם כניסה נתרם
ארכיבים 380,000
גינון ועיצוב נוף 285,000
תחנות ציוד אינטראקטיבי - 5 תחנות 190,000 כל אחת
אולם מקשר 190,000
הפקת מצגות אודות מגיני גוש עציון 190,000
עלות פרוייקט כוללת 8,075,000

תפריט נגישות