בית הספר "אחדות ישראל" – תקוע
המורה: "איך ביליתם בשבת?"
שרית מכיתה ד' השיבה: "סבא וסבתא באו אלינו לשבת. אחרי התפילה בבית הכנסת הלכנו לפינת החי של בית הספר וצפינו בחיות".
יעקב, תלמיד מאותה הכיתה, השיב: "בשבת הלכנו לבריכה, ואחר כך צפינו בסרט "אי.טי. –חבר מכוכב אחר".
שני ילדים שונים מאותה הכיתה ומאותה הקהילה, בבית ספר אחד המשותף לתלמידים מכל גווני הקשת, זו אינה מציאות נפוצה.
המשנה החינוכית "על רגל אחת"
ביישוב תקוע שבגוש עציון קיים בית ספר אזורי ייחודי בשם "אח"י" (אחדות ישראל), לקהילות מעורבות לכלל ישראל. בית הספר הוקם מתוך רצון לבנות עם מאוחד המחובר למורשתו, ואשר מכיל את ההפכים תוך קבלה זה מזה. הדגשים העיקריים שעליהם מושתת בית הספר הם אלה:
החלום שלנו
בצד שימוש בטכנולוגיה מתקדמת אנחנו מאמינים גם בחיבור לסביבה, לאדמה ולפשטות. מסיבה זו נערכים בבית ספרנו טיולים וסיורים רבים, ולהם מקום מרכזי בתכנית הלימודים. גם החצר היא חלק חשוב ממרחבי הלמידה שלנו והיא כוללת גינות חקלאיות, פינת חי ומרכזי עבודה של בנייה ויצירה. כמו כן בתכנון בית הספר עמדנו על כך שלכל הכיתות יהיה מוצא ישיר לחצר הסובבת אותן.
הגינה הקיימת צרה מלהכיל את כמות התלמידים, וכדי לנצל את הפוטנציאל של השטח הרחב הקיים יש לבצע עבודות פיתוח ותשתיות לחצר נוספת שגודלה שלושה דונמים. החצר תהיה מחולקת לחלקות באמצעות טרסות ותכלול מערכת השקיה. המטרה היא שכל כיתה תזכה לחלקה משלה, ובה תיערך פעילות יומיומית המחוברת לאדמה.
פרויקט עבודה במרחב הוא פרויקט מיוחד עבור תלמידים בעלי בעיות התנהגות ובעיות רגשיות המתקשים להשתלב בבית הספר מבחינה לימודית ומבחינה חברתית. במסגרת הפרויקט המטפלים עובדים על ויסות התנהגותם של תלמידים אלו באופן פעיל ובמרחב מיוחד. מטרתו העיקרית של הפרויקט היא לפתח בקרב הילדים תחושת ביטחון ונינוחות בבית הספר, ומטרתו הנוספת היא לפתח אצל ילדים אלו מודעות ושליטה עצמית. הילדים בונים דברים ביחד, רוכבים על סוסים ומשוחחים על הקשיים. מתוך כך נוצרת לילדים קבוצת השתייכות משמעותית וחיובית, הם כבר אינם רק בשוליים וכבר אינם לבד.
לעת עתה, עקב מחסור בתקציב הפעילות המתקיימת היא בהיקף מינימלי בלבד, בקרוואן רעוע ועבור מספר מצומצם של ילדים.
מימון הפרויקטים
מפאת חשיבותם האדירה של שני הפרויקטים שתוארו לעיל הוחלט להפעילם באופן מיידי על אף התנאים הרעועים ודלות התקציב, אשר מתבסס על תשלומי הורים בלבד.
אנא עזרו לנו להפעיל את הפרויקט בצורה מכובדת ומותאמת למספר הגבוה של הילדים המשתתפים בו.
פריט | פרטים | עלות (בשקלים) |
---|---|---|
בניית חצר לימודית | עבודות פיתוח החצר בשטח של שלושה דונמים,בניית טרסות חקלאיות, חלוקה לחלקות כיתתיות | 60,187 |
הצבת ראש מערכת השקיה | 12,213 | |
פריסת צנרת השקיה | 11,600 | |
סה"כ השתתפות בית הספר עד כה | 14,400 | |
נושא הפרויקט-עבודה במרחב | ||
שיפוץ הקרוואן וציודו | 20,000 | |
שעות הדרכה מקצועיות | 50,400 | |
שעות הדרכה בחוות הסוסים | 30,000 | |
השתתפות ההורים: | 50,000 |